Interjú: fenntarthatósági jelentést készít a Fabrik kávézó

Mehlhoffer Tamás

Az úttörő projektről a tulajdonos Buru Évi beszél

Meglepő hír bukkant fel nemrégiben a Linkedinen: fenntarthatósági jelentést készít egy budapesti specialty kávézó, a Fabrik, amelyhez a vendégek, a beszállítók és szakértők segítségét is kérték. A fenntarthatósági jelentés esetén komolyabb vállalatok, gyártócégek jutnak elsőre az ember eszébe és nem egy specialty kávézó, ahol közösségi eseményeket is tartanak. Valószínűleg kategóriájában a Fabrik az első, amely jelentést készít. Erről kérdeztük az alapító Buru Évit, akiről tudni kell, hogy nem háttér nélkül kezdett bele a folyamatba: dolgozott fenntarthatósági témákban a Coca-Colánál, a média világában ismert az Uniomediában , és a kávézó mellett fenntarthatósági tanácsadó céget is működtet.

ELSŐRE SZOKATLAN PÁROSÍTÁSNAK TŰNIK A KÁVÉZÓ MŰFAJA ÉS A FENNTARTHATÓSÁGI JELENTÉS. DE AMIKOR A LINKEDIN-POSZTOD KAPCSÁN JOBBAN ELMÉLYEDTEM A HÍRBEN, LÁTHATÓ VOLT, HOGY KOMOLY SZAKEMBEREK VETTEK RÉSZT A FOLYAMATBAN, MINT PÉLDÁUL KORÁBBI MENTOROD, FŐNÖKÖD, POGÁNY ÉDA (A SYNGENTA VETŐMAG ÁGAZATÁNAK FENNTARTHATÓSÁGI VEZETŐJE) VAGY TOMAJ ZSÓFIA FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSI SZAKÉRTŐ, AKI ENSZ-DIPLOMATA IS VOLT.

Valóban, a fenntarthatóság nem új téma számomra. Éda például a Coca-Colánál vezette a fenntarthatósági területet kommunikációs és public affairs igazgatóként. Amikor ő távozott, idővel én vettem át a feladatait. Egyébként ő a Fabriknak otthont adó üzlethelyiség tulajdonosa is. Zsófival pedig közösen vezetjük a Future Potato nevű tanácsadó céget, amellyel vállalatoknak segítünk stratégiát tervezni és gyakorlatba ültetni a fenntarthatóság területén, és van egy podcastunk is, Körforgásban néven. Szerencsés találkozás volt a miénk, amelyre egyébként már a Fabrikban került sor. A kávézót 2018-ban alapítottuk, egy hosszabb kiégéssel árnyalt periódus után.

HONNAN JÖTT A FABRIK FENNTARTHATÓSÁGI JELENTÉS KÉSZÍTÉSÉNEK GONDOLATA?

A podcastnak köszönhetően rengeteg szakértővel találkoztam, sok ismeretet szereztem, és ez egyre jobban arra irányította az én figyelmemet is, hogy a kávé az éppen olyan gyümölcs, amely nagyon kitett a klímaváltozás hatásainak. A szélsőséges időjárási viszonyok, a folyamatosan melegedő környezet eléggé negatívan befolyásolják a kávétermesztés körülményeit. Én pedig eléggé szorongós típus vagyok, így felmerült bennem, hogy biztos jó ötlet volt-e éppen kávézót nyitnom ilyen körülmények között és vajon hol van a kávé a jövője hosszú távon, hogyan fog ez lecsapódni egy kávézó szintjén. És hogy mit lehet tenni azért, hogy az olyan típusú embereknek, mint én, ne szorongással teli legyen az élete. Közben a háttérben zajlott a Future Potato tevékenysége, évek óta mi készítjük a Rossmann fenntarthatósági jelentését, fenntarthatósági stratégiát készítettünk a Müpának, és  éreztem, hogy jó lenne ezt megcsinálni a Fabriknak is.

Egyrészt van egy önazonossági gondolatmenet benne. Ha már van egy saját vállalkozásom, akkor megkerülhetetlen a téma, valamint nagyon szerettem volna e gondolkodási folyamat minden egyes lépésén végigvezetni magunkat. Szeretném azt is, hogyha ez az egész fenntarthatósági gondolkodásunk a Fabrikon belül strukturált mederbe terelődne. Azt gondolom, és ezt látom a vállalati tapasztalatokból is, tanulmányokból, hogy a jelentésírás sehol sem a kedvenc téma. Nagyon sokan negatív kötelezettségként tekintenek rá, egy napi plusz munkán felül jelentkező feladatként. Plusz élnek azok a prekoncepciók is, hogy maga a jelentéstétel úgyis csak egy múltbeli dolog, visszatekintés, retrospektív, nem tudunk belőle fejlődni. Ezt szeretnénk megfordítani a fejekben, mert a jelentésírás folyamata, tökéletes eszköz arra, hogy végig gondold: hol lépsz bele ebbe a fenntarthatósági gondolkodásba és hogyan tudsz a saját működéseden fejleszteni a jövőben annak érdekében csökkentsd üzleti vállalkozásod negatív hatásait és növeld a pozitívakat.

A JELENTÉSEK LEGTÖBBSZÖR VALAMILYEN SZTENDERD SZERINT KÉSZÜLNEK. TI MELYIKET VÁLASZTOTTÁTOK?

Az interjú folytatása a Hiperzöld.hu-n olvasható.